Jak zastavit loď
Zastavení u břehu nebo na jiném požadovaném místě může být za jistých podmínek obtížnější, než se zdá. Obtíže může způsobit hlavně silný proud, kameny nebo větve a další. Čím silnější proud, tím musí být „parkování“ precizněji provedeno. Pokud se snažíte zastavit na úplném voleji, není vlastně čeho se bát a zvládne to snad úplně každý. Zastavujeme vždy špičkou proti proudu, loď tak lépe zastaví u břehu nebo pod překážkou.
Základem úspěchu je načasování a správný náklon. V silnějším proudu je nejlepší zastavit ve vracáku, kdy nám voda hodně pomůže. Vracáky se tvoří vždy za nějakou překážkou, třeba za kamenem nebo za šlajsnou pod jezem. Voda se za překážkou vrací zpět jakoby proti proudu. Když kanoe jede v proudu a její špička mine překážku, kormidelník už směřuje špičku do vracáku, háček hodí do vracáku zkušený záběr přitáhnutí a náklon směrem k vracáku (směrem dovnitř točení kanoe) a pak oba z posádky udělají pár záběrů vpřed a jsme tam. Pokud háček přitahuje, kormidelník bude odlamovat.
Po zastavení se háček chytá břehu a počká, až se chytne i kormidelník a poté vystupuje z lodi (ano, háček výjimečně před kormidelníkem) a drží loď pro pohodlný výstup kormidelníka. Háček vystupuje první hlavně z toho důvodu, že pokud by náhodou loď zase odplula, kormidelník ji může snáze ovládat.
Na vodě platí pravidlo, že zastavujeme pod překážkou, nikoli nad ní. Pokud bychom se snažili zastavit třeba těsně nad padlým stromem, může se nám stát, že nás proud vody pod ten strom natlačí a my nebudeme moci ven. Pokud potřebujeme zastavit nad jezem, uděláme to v dostatečně bezpečné vzdálenosti od jezu.
Vodácké pojmy:
- vracák – zpětný proud, který se tvoří za překážkou
- náklon – pohyb, který udělají členové posádky ve správný čas, aby se necvakli
- přitáhnutí – záběr pádlem kolmo směrem k lodi
- odlomení – opak přitáhnutí, tedy záběr pádlem od lodi
Otázky:
- Co se stane, když udělám náklon na druhou stranu? S největší pravděpodobností vás čeká cvaknutí. Je to stejné, jako při jízdě na kole nebo motorce. Kam zatáčím, tam se nahnu. Pokud je náklon opačný, proud vody loď cvakne.
- Na jezu není kde zastavit, můžu se podívat na jez shora? Záleží na stavu vody a na zkušenostech vodáka. Pokud si ale nejsme jistí, co je pod jezem, vyplatí se určitě zastavit raději dál nad jezem, než nedopatřením do jezu vjet. To platí hlavně za vyššího stavu vody, kdy se pod jezy tvoří často nebezpečné vodní válce a proud nad jezem se nečekaně zrychlí.